Soyut Bulutlar

Kedilerde AIDS (FIV) Hastalığı

Güncelleme tarihi: 29 Tem

FIV yani Feline İmmün Yetmezlik Virüsü, HIV’e benzer bir retrovirüstür. Bağışıklık sistemini zayıflatan ve onları ikincil enfeksiyonlara karşı savunmasız hale getiren bu hastalık, her yaştan ve cinsten kediyi etkileyebilmektedir. Peki kedilerde AIDS (FIV) hastalığı nasıl bulaşır? Belirtileri nelerdir? İnsanlara bulaşır mı?

Kedilerde FIV Hastalığı Nedir?

Kedilerde FIV hastalığı, insanlarda karşılaşılan AIDS ile benzerlik göstermektedir. Retrovirüs olan FIV, kediler arasında kan ve tükürük yoluyla bulaşmaktadır. Kedilerin bu temasları sonucunda virüs parçacıkları diğerine de geçmektedir. Özellikle ısırık yaraları, çizikler, cinsel ilişki ve kan transfüzyonu yoluyla bulaştığı görülmektedir.

FIV virüsü direkt bağışıklık sistemini hedef alarak kedilerin ikincil enfeksiyonlara karşı savunmasız hale gelmesine yol açmaktadır. Her kedinin etkilenebileceği bu hastalık, serbest dolaşan, sahipsiz ve daha çok saldırgan erkek kedilerde görülmektedir. Sinsi ilerleyen bir hastalık olduğu için enfeksiyonun başlangıç evresinde herhangi bir belirti göstermez, bağışıklığı yavaş yavaş zayıflatır ve zaman içerisinde çeşitli semptomlar ile kendini belli eder. Son derece ciddi ve ölümcül bir hastalık olduğundan mutlaka tedavi edilmesi gerekir.

Kedilerde AIDS (FIV) Hastalığı Belirtileri

FIV virüsü kedinin vücuduna girdikten sonra yavaş yavaş ilerlemeye başlamakta ve ilk etapta belirti göstermemektedir. Ancak zaman içerisinde bağışıklığı ortadan kaldırdığı için kedilerin iç ve dış zararlı etkenlere karşı savunmasız kalmasına yol açmaktadır. FIV virüsüne enfekte olan kedilerin gösterdiği en yaygın semptomlar şu şekildedir:

• İştahsızlık

• Kilo kaybı

• Tüy dökülmesi

• Deri döküntüleri

• Solunum yolu enfeksiyonları

• Kusma

• Sürekli ishal

• Ağız ve diş etlerinde iltihaplanma

• Göz problemleri

• Davranış değişiklikleri

• Nörolojik bozukluklar

• İdrar yolu enfeksiyonları

• Sindirim sistemi enfeksiyonları

• Kan enfeksiyonları

AIDS (FIV) hastalığına yakalanan kedilerin günden güne zayıfladığı ve gücünü kaybettiği görülmektedir. Kediniz, ani kilo kaybı yaşıyor veya görüntü ve davranışlarında anormal davranışlar meydana geliyorsa vakit kaybetmeden uzman veteriner hekimlere başvurmanız önerilmektedir. Bu virüs vücudu etkisi altına aldığında ikincil enfeksiyonların ortaya çıkması kaçınılmazdır. Dolayısıyla farklı hastalıklara karşı farklı belirtilerin ortaya çıkması da muhtemeldir.

Kedilerde FIV Tanısı Nasıl Konur?

Veteriner hekim, çeşitli test ve tetkikler ile kedilerde AIDS (FIV) tanısını yapabilmektedir. FIV şüphesi taşıyan kedilerin öncelikle dişleri, diş etleri, dili ve ağız mukozası incelenmektedir. Ayrıca tüyleri, derisi, göz ve kulak çevresi de incelenerek enfeksiyona dair belirtiler tespit edilmektedir. Ayrıca kan testi, ELISA testi, Western testi, PCR testi, oral mukozal hücre testi ve nötrofil sayımı da yapılabilmektedir.

Eğer kedinin vücudunda şüpheli bir ısırık izi bulunmasına rağmen test sonuçları negatif çıkmışsa, 60 günlük sürenin ardından test tekrarlanmalıdır. Unutulmamalıdır ki FIV virüsü, ilk aşamada sinsi şekilde ilerlemektedir.

Kedilerde AIDS (FIV) Hastalığının Tedavisi Var mı?

FIV virüsü, sinsi bir ilerleme kaydederek vücudu etkisi altına başarır. Bu nedenle kedilerde AIDS (FIV) hastalığı büyük çoğunlukla ölümle sonuçlanmaktadır. Ancak hastalığın erken dönemde teşhis edilmesi ve tedavi sürecinin başarılı geçmesinin ardından kedilerin birkaç yıl da olsa konforlu yaşam sürdürmesi sağlanabilmektedir. Bu süreçte kediye bakım veren kişiye de son derece önemli bir yük düşmektedir.

Veteriner hekim, kedinin AIDS hastalığına yakalandığını teşhis eder ise virostatik ilaçlar ile virüsün ilerleyişini durdurmayı amaçlayacaktır. Antibiyotik ve antifungal ilaçlar da ikincil enfeksiyonları tedavi etmek için kullanılabilirken genel sağlığını iyileştirmeye yönelik destekleyici bakım çalışmaları yapılabilmektedir.

FIV virüsünün enfekte olduğu kedi, uygun bakım ve tedaviler ile daha fazla yaşayabilmektedir. Bakım sürecinin önemi burada ortaya çıkmaktadır. Sıvı ve elektrolit replasman tedavisi, bağışıklık sistemini güçlendirecek sağlıklı beslenme rutini gibi bakım çalışmalarıyla yaşam kalitesi arttırılabilir.

Kedilerde AIDS (FIV) Hastalığı İnsanlara Bulaşır mı?

FIV virüsü, yalnızca kediden kediye geçen özellik taşımaktadır. Genel olarak vücut sıvılarında bulunan ve tükürük, tırmalama, derin ısırık, kan, çiftleşme gibi durumlarla diğer kediye bulaşan bu virüs, en çok sokak hayvanlarını etkilemektedir. Ayrıca anne kedi FIV hastalığına sahipse, sütünü içen yavru kedi de enfekte olabilir.

FIV virüsüne enfekte olan kediler ile temasa geçen insanlar, taşıyıcı konumda yer alarak hastalığı diğer kedilere de taşıyabilmektedir. Çünkü bu virüs sadece kedilerde yaşamaktadır.

Kedimi FIV Virüsünden Nasıl Korurum?

FIV virüsü, enfekte olan kedinin diğer kediler ile etkileşime girmesi sonucunda bulaşır. Kedinizi bu ölümcül hastalıktan korumak için sokaktaki hayvanlardan uzak tutmalı, kavga ve çiftleşmelerinin önüne geçilmelidir. Eğer sokaktaki bir kediyi sahiplenecekseniz öncesinde mutlaka FIV testi yaptırmalısınız.