Soyut Bulutlar

Kedilerde İç Dış Parazit Aşısı

İnsanlarla yakın bir ilişki içinde yaşayan ve ailelerin bir parçası haline gelen kediler, sağlıklarına ve yaşam konforlarına yönelik birtakım sorumlulukları da beraberinde getirmektedir. Kedilerde iç dış parazit aşısı, bu sorumlulukların başında gelmektedir. Çünkü iç ve dış olarak iki şekilde kategorize edilen parazitler, minik dostlarımızın sağlığını tehdit edebilecek en önemli faktörler arasında yer almaktadır.

Kedilerde iç dış parazit aşısı, ailelerin bir parçası haline gelen patili dostlarımızın sağlığını korumak için son derece önemlidir. İç parazitler, başta bağırsak olmak üzere iç organlarda yaşayan mikroskobik organizmalardır. Dış parazitler ise kedilerin deri veya tüylerinde bulunmakta ve kan emerek beslenmektedir. İç ve dış parazit aşısı, kedileri bu organizmalardan koruyarak bağışıklıklarını güçlendirmektedir.

Kedilerde Parazit

Kedilerde İç ve Dış Parazit Aşıları Nedir?

Aşı uygulaması, tıpkı insanlarda olduğu gibi önleyici ve koruyucu bir amaca sahiptir. İç ve dış parazit aşıları, kedinizin hem iç hem de dış parazitlerden korunmasını sağlamaktadır. Bu aşılar sayesinde kedinizin genel sağlığı korunmakta, parazitlere karşı vücut direnci sağlanmakta ve yaşam kalitesi yükselmektedir. Minik dostlarımızı parazitlerden korumak için damla formunda ilaçlar bulunsa da en etkili çözüm belirli aralıkla aşılarını yaptırmaktır.

Aşılar, kedinizin yaşam tarzına ve maruz kaldığı parazit türlerine göre seçilmektedir. Mevcut bilgiler ışığında tekli veya çoklu iç ve dış parazit aşıları tercih edilebilmektedir. Tekli aşılar belirli bir paraziti hedef alırken çoklu aşılar birden fazla parazit türüne karşı koruma sağlamaktadır.

Kedilerde İç Parazit Aşısı

İç parazit aşısı, başta bağırsak olmak üzere kedinizin iç organlarında yaşam süren parazitlere karşı etkili koruma sağlamaktadır. En sık karşılaşılan parazitler arasında tenyalar, kancalı kurtlar, yuvarlak kurtlar ve giardia bulunmaktadır. Bu parazitlere karşı önleyici ve koruyucu bir çalışma yapılmadığı takdirde iç organlardan başlayan bir hasar meydana gelebilmektedir.

Kedilerde Dış Parazit Aşısı

Parazitler sadece organlarda değil aynı zamanda kedilerin tüy ve derisinde yaşam sürebilmektedir. Kedilerde dış parazit aşıları; uyuz akarı, bit, kene ve pire gibi çeşitli türlerde olabilen parazitlere karşı koruma sağlamaktadır. Dış parazitler, önlem alınmadığı takdirde yayılma etkisi göstererek kedinizin yaşam konforunu düşürebilmektedir.

Kedilerde İç Dış Parazit Aşıları Ne İşe Yarar?

Minik dostlarımızı iç ve dış parazitlerden korumak için gerekli olan temel uygulama aşılamadır.

• Kedilerde iç dış parazit aşısı, parazitlerden kaynaklanan hastalıkların oluşmasını önler.

• Kediniz, aileniz ve sizinle yaşam süren diğer evcil hayvanlarınız için de risk oluşturabilecek parazitlerin yayılmasını engeller.

• Patili sevimli dostlarımızın daha sağlıklı ve konforlu bir yaşam sürmelerini destekler.

Kedilerde İç ve Dış Parazit Aşıları Nasıl Yapılır?

Sevimli davranışları ve özgürlüklerine düşkün halleri ile ailelerin adeta küçük bir üyesi olan kedilerin iç ve dış parazit aşıları veteriner hekim tarafından yapılmaktadır. Genellikle enjeksiyon yoluyla uygulanması tercih edilmektedir. Ancak bazı durumlarda enjeksiyon yerine ağızdan alınan tabletler veya damlalık formunda bulunan ilaçlar da tercih edilebilmektedir. Enjeksiyon, tablet veya damlalık formlar arasında hangi uygulama yönetiminin kullanılacağına veteriner hekim karar vermektedir. Bu kararın verilmesini etkileyen faktörler kedinizin yaşı ve genel sağlık durumudur.

Parazit Aşıları Ne Zaman Yapılır?

Kedilerde iç dış parazit aşısı, kedinizin bebeklik aşamasından başlayarak belirli aralıklarla düzenli şekilde yenilenmelidir. Aşı takvimi şu şekildedir:

• İlk aşı: Yavru kedilerin iç dış parazit aşılarının ilki, 6 – 8 haftalıkken yapılmalıdır. Bu aşıyı takip eden aylarda 2-4 hafta aralıklarla tekrar parazit aşıları yapılır. Kediler 1 yaşına gelene kadar her 3 ayda bir iç dış aşısı yaptırılmalıdır.

• Yetişkin kedilerde: 1 yaşını tamamlamış kedilere her 3 ayda bir iç dış parazit aşısı yaptırılması gerekir.

Evcil olmayan sokak kedileri, eğer aşıları yaptırılmamış ise parazit oluşumu açısından risk taşımaktadır. Evcil kedileriniz aşılanmadan bulaş riski taşıyan kediler ile temasa geçerse parazit açısından tehlike ortaya çıkabilmektedir. Sokakta yaşam süren kedilerin de mutlaka veteriner hekim kontrolünde düzenli şekilde aşılanması gerekir.

Kedilerde İç ve Dış Parazit Aşılarının Yan Etkileri Olur mu?

Her tıbbi uygulama gibi kedilere yapılacak iç dış parazit aşılarının da çeşitli yan etkileri olabilmektedir. Ancak bu etkiler genellikle hafif düzeydedir ve kısa sürede kendiliğinden kaybolmaktadır.

Kedilerde iç dış parazit aşısının yan etkileri:

• Enjeksiyon bölgesinde şişlik, kızarıklık ve ağrı,

• Aşıdan sonra halsizlik, iştahsızlık,

• Kusma.

Bu belirtiler çok nadir durumlarda görülmektedir. Normal şartlardan birkaç gün içinde kendiliğinden geçmesi beklenmektedir. Bu nedenle parazit aşısını yaptırdıktan sonra kedinizi birkaç gün süreyle dikkatli şekilde gözlemlemeli ve herhangi bir yan etki görürseniz mutlaka veteriner hekime başvurmalısınız.

Kedimi Parazitlerden Nasıl Korurum?

Evcil kedilerinizi parazitlerden uzak tutmak için çeşitli önlemler alabilirsiniz. Bu önlemler tıbbi ve yaşam şekli değişiklikleri olarak ikiye ayrılmaktadır:

• İç ve dış parazit aşılarını düzenli ve zamanında yaptırın.

• Kedinizin tüylerini ve derisini düzenli olarak kontrol edin.

• Dışarı çıkarken kedinize tasma takın. Evcil olmayan kediler ile temasını sınırlayın.

• Kedinizin temizliğini sağlayın.

• Kedinizi düzenli aralıklarla veteriner hekime götürerek genel muayenesini yaptırın.

• Başta iç ve dış parazit aşıları olmak üzere yukarıdaki önerilere uyduğunuz takdirde minik dostlarınızın bağışıklık sistemini koruyabilirsiniz.